Kuluttajaliitto neuvoo nyt myös koronakorvauksissa ja vastuukysymyksissä.
Teksti: Ari Liimatainen
Kuinka nopeasti hoitoon tulee päästä? Mitä tehdä, jos kokee että kohtelu hoitopaikassa on ollut huonoa? Entä jos on tapahtunut potilasvahinko?
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell sanoo, että moni ei ole riittävän tietoinen omista oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaana. Kyseessä ovat perusoikeudet, jotka kuuluvat kaikille.
Potilaan oikeudet koetaan usein hankaliksi. Eteen tulee monia kysymyksiä, ja vastausten saaminen voi olla työn takana. Kuka on vastuussa, jos asiakas saa huonoa sote-palvelua? Mitä oikeuksia on potilaan omaisena? Kenen tahto lopulta ratkaisee potilaan hoitolinjauksen?
Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa, maksutonta neuvontaa potilaiden ja sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeuksista. Puhelinneuvonta on auki maanantaisin klo 13–15 numerossa 09 454 221 50 (mpm/pvm).
Kuluttajien koronaneuvonta
Kuluttajaliitto tarjoaa myös maksutonta koronaneuvontaa.
Koronaneuvonnasta voi tiedustella esimerkiksi matkustamiseen liittyvistä kysymyksistä ja palveluiden peruuntumisesta johtuvista korvauskäytännöistä.
Koronaneuvonta auttaa myös potilaan oikeuksiin liittyvissä koronakysymyksissä, mutta ei anna neuvoja esimerkiksi lääketieteellisissä asioissa tai hoitolinjauksissa.
Koronaneuvonta palvelee maanantaisin klo 12–14 ja perjantaisin klo 14–16 numerossa 09 454 22 121 (mpm/pvm). Katso vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.