Kelan aukiolo muuttuu syyskuussa

Helsingin ja Vantaan palvelupisteissä tulevat voimaan uudet aukioloajat. Puhelimitse Kela palvelee myös arabian, venäjän ja somalin kielellä.

Teksti: Ari Liimatainen

Syyskuun alusta aukioloajat muuttuvat Kelan palvelupisteissä. Jatkossa Helsingissä ja Vantaalla palvellaan yhtenä päivänä viikossa vain asiakkaita, jotka ovat varanneet ajan. Aika palvelupisteeseen kannattaa varata etenkin, jos selvitettävää on paljon. Ajan voi varata verkossa tai soittamalla puhelinpalveluun.

Kela

Helsinki, Itäkeskus
ma–ke klo 9–15
pe klo 10–15
to vain ajanvarauksella

Helsinki, Kalasatama
ma–to klo 9–11 ja 12–15
pe klo 10–11 ja 12–15

Helsinki, Kamppi
ma, ke ja to klo 9–15
pe klo 10–15
ti vain ajanvarauksella

Helsinki, Malmi
ma–to klo 9–15
pe vain ajanvarauksella

Vantaa, Korso
ke vain ajanvarauksella

Vantaa, Myyrmäki
ma, ke–to klo 9–11 ja 12–15
pe klo 10–11 ja 12–15
ti vain ajanvarauksella

Vantaa, Tikkurila
ma–ke klo 9–15
pe klo 10–15
to vain ajanvarauksella

Kela-asioiden hoitaminen toisen puolesta

Puhelinpalvelu ja verkkosivut

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/palvelunumerot.

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta (www.kela.fi), ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa (www.kela.fi/asiointi). Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.

Per telefon, på bokad tid och på nätet

De flesta FPA-ärenden kan skötas per telefon. Via telefontjänsten kan man få råd, ansöka om förmåner och få hjälp med att sköta ärenden i e-tjänsten. Servicenumren finns på www.fpa.fi/servicenummer.

Det går också att boka tid för kundbetjäning per telefon. Då sätter sig en kundservicesakkunnig in i kundens situation på förhand och ringer upp vid en överenskommen tidpunkt. Tiden kan bokas på www.fpa.fi/tidsbokning eller genom ett samtal till FPA. På en del av FPA:s servicenummer kan man också be om att bli uppringd. Då FPA:s kundservicesakkunniga ringer upp en kund som bokat tid eller bett om att bli uppringd är samtalet gratis för kunden.

Svaret på många frågor går att hitta på FPA:s webbplats (www.fpa.fi), och de flesta FPA-ärenden kan skötas i e-tjänsten (www.fpa.fi/etjanst). Man loggar in i e-tjänsten med sina bankkoder eller med mobil-ID. I e-tjänsten kan man skicka in ansökningar och bilagor samt kontrollera uppgifter om handläggningen av sina egna ansökningar. Vid behov kan man få hjälp med detta på ett serviceställe eller via telefontjänsten.

In English

Kela secures the income and promotes the health of the population and supports the capacity of individual citizens to care for themselves. Kela provides service to customers in many different ways.

Phone service in English

Arabian-, venäjän- ja somalinkielinen puhelinpalvelu

Puhelinpalvelu on tarkoitettu asiakkaille, joiden kielitaito on niin heikko, että asiointi suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi on erittäin hankalaa. Palvelun avulla halutaan vähentää tulkkien tarvetta Kelassa asioitaessa. Tarvittaessa asiakas voi kuitenkin asioida tulkin välityksellä.

Arabiankielinen puhelinpalvelu اللغة العربية
ti ja to klo 9–12
020 634 4902

Somalinkielinen puhelinpalvelu af somaali
pe klo 10–13
020 634 4905

Venäjänkielinen puhelinpalvelu русский
ma ja ke klo 9–12
020 634 4901

Information about Kela and social security benefits

Information about Kela and the benefits provided by Kela is also available at InfoFinland, a web portal designed for immigrants in Finland.

InfoFinland offers information in Finnish, Swedish, English, Russian, Estonian, French, Somali, Spanish, Turkish, Chinese, Persian and Arabic.

 

Klikkaa sivu sosiaaliseen mediaan. Kiitos että välität!